Tweede weekend Cadier en Keer

1 maart 2002 - Deventer, Nederland

Vrijdag 1 maart, het is weer zover, Weer een weekend in Cadier en Keer. Nu beginnen de lessen, een nieuwe stap. Afgelopen week heb ik met Theo contact gehad en hebben afgesproken om elkaar in Venlo te ontmoeten en vandaar samen te reizen. Sonja zet me af bij het station, de treinreis duurt wederom erg lang, maar als ik Theo tref in Venlo praten we direct over van alles en nog wat, dikke pret en hartstikke gezellig. Theo verteld dat hij een boerderij met een stel vrienden wil kopen, in Duitsland, net over de grens. Grappig zo zie je dat iedereen zijn eigen motivatie, beweegredenen heeft en toekomst ziet. Alex en Maureen zijn al in Cadier en Keer dus wachten we op Niels, als deze niet komt starten we met onze eerste les. Engels van Pater Chris Douma, een ontzettendaardige man. Het niveau (schriftelijk) viel me tegen, vond het best moeilijk. Arthur en ik roken nog een sigaret en hadden ons voorgenomen op tijd naar bed te gaan, wederom was het 2 uur, maar ontzettend Knus, leerzaam en waardevol.

Zaterdag 2 maart, starten we met bijbelse gerechtigheid welke we krijgen van pater Geert Bles, de heeroom van Yvonne. Een bijzonder vriendelijke en wijze man. Hij gaf ons het woord gerechtigheid wat is dit voor jou? Koppeling naar de bijbel. De lessen staan in het teken van de bijbel, wat heb je ermee? Teksten uit de bijbel leren lezen en hoe vertaal je dit naar het hier en nu? Zingeving, levensvisie allemaal erg interessant. Exegese van Marlene Vissers, bijbel geschiedenis, wat is de bijbel en welke rol speelt deze in mijn leven? Jezus van Nazareth wat is deze persoon voor mij? We krijgen zicht, inzicht en doorzicht van wat is de bijbel. Zingeving, culturen en tijden hoe God zijn verhaal in mensen schrijft. Geloof en leven van Bert Boumans, zicht krijgen in wie jijzelf bent.

Deze hele dag stond in het teken van Zingeving, bewustwording, veel discussies en doorbomen tot in de vroege uurtjes. Ja dit past wel bij mij! Wederom lang zitten praten met Arthur, om 3 uur ga ik naar bed met pijn in de buik van het lachen.

Niels komt niet meer, zijn vader is overleden waardoor hij nu hier moet zijn en blijven om het een plekje te geven.

Zondag 3 maart, rond 8 uur wekt Alex mij, hij is onze wekker. Vandaag heb ik wat moeite om eruit te komen, dus alles gaat traag. Maar ik red het op tijd voor het ontbijt aan tafel te zitten.  De mis weer geleid door Ton is vergelijkbaar met de vorige keer.  Ton kan je de bijbel met andere ogen laten bekijken, realistisch en soms zelfs komisch. Of dit me nu meer aanspreekt dan vroeger en ik alles beter kan plaatsen in het hier en nu, of dat Ton gewoon leuke missen verzorgd is me niet duidelijk. Theo wil naar het "bunker", Arthur en ik gaan natuurlijk mee, al is het alleen al om te weten waar alles is. Het is een ongezellige ruimte, maar met een koffiezetapparaat dus dat maakt veel goed. Ton en de Poolse studenten zitten er ook, dus is het wel weer gezellig. Theo vroeg ons hoe het is als je op jonge leeftijd één van je ouders verliest. We praten over mama en hoe het mij veranderd heeft. Dit gesprek werd afgekapt omdat we naar de les van Jan Thijssen moesten, ontwikkelingsproblematiek. Bewustwording van bepaalde problemen, kijken naar je eigen normen en waarden, visies. Óók deze les maakte veel los in de groep, maar ook bij mijzelf. Ik moet me echt meer gaan verdiepen in politiek, wereld problematiek.