In Accra

25 maart 2002 - Accra, Ghana

Maandag 25 maart als ik opgestaan ben, loop ik naar het balkon en zie ik de schoolkinderen ritmisch de school inlopen. Ze zingen onder begeleiding van trommels. Op straat is het een drukte, gaaf om dit van bovenaf te kunnen bekijken. An en ik kletsen direct alweer honderd uit, over van alles maar vooral over de SMA. We gaan Accra in, een miljoenen stad, waar ik uiteindelijk mijn geld kan wisselen bij een bank. We lopen langs het postkantoor, enorm gebouw met aan de buitenmuur allemaal rode postbussen van EMS, dit is echt een leuk gezicht. Achter het postkantoor zitten allemaal mensen te typen op oude typemachines, brieven voor mensen die niet kunnen schrijven.

CAS Catholic Action for Street children.  Een compound met een woonhuis dat opgedeeld is in verschillende activiteiten ruimtes. Een ruimte voor Batik, weven, houtbewerking een klaslokaal en een muziek lokaal. Er is een ruimte voor individuele gesprekken. Een receptie en een woonkamer waar de kinderen slapen, tv kunnen kijken, tekenen en schilderen. Buiten is er ruimte om te spelen, tafeltennis, voetbal enzovoort. Er is een pottenbakkerij een bibliotheek en een computer lokaal. Achter het huis een wasgelegenheid met douches. Kinderen kunnen zichzelf maar ook hun kleding wassen. Hier staan ook containers met de gemaakte producten. Ze krijgen gratis medische hulp.  Als ze erg gemotiveerd zijn, mogen ze meedraaien in het activiteiten schema Scholingsmogelijkheden:lezen, schrijven, rekenen en gezondheid voorlichting.  Ze kunnen ook een creatief vak kiezen.  Ze kunnen een vak leren, naar school gaan of werken.  Deze kinderen werken op straat (op marktplaatsen opbouwen en afbreken van de markt) in de middag kunnen ze bij CAS rusten of iets leren. CAS lijkt me een leuke plek om te werken! Dit is mijn eerste indruk.

Morgen ga ik het veld in, de straat op om zo een indruk te krijgen van het geheel. Lijkt me gaaf om de kinderen op straat te ontmoeten en ze voor te stellen aan CAS. CAS ligt in Mamprobi een half uurtje uit het stadscentrum, dus de kinderen die komen zijn redelijk serieus om van de straat af te komen en nog iets proberen te maken van het leven. Geweldig leuk project. Accra is erg druk, altijd dus om hier te wonen.....I don't know. Met Peter-Paul (PP) ga ik naar een mail office en check mijn mail en schrijf mail voor 4000 cedis (10 gulden is 30.000 cedis). Negen nieuwe email ontvangen, bedankt allemaal. Savonds komt Paul O'Keeve, hij woont onder PP en Alice en werkt in het Betterny house ( gehandicapten project). Probeer mijn mobiel, deze doet het niet, kijk een soap met Alice en voetbal met PP, ga op tijd naar bed.