Dag 11

30 maart 2002 - Swedru, Ghana

Zaterdag 30 maart Rond half negen zit ik wederom alleen aan het ontbijt. Vandaag ga ik met An naar Swedru, naar Lizzy. Een Ghanese vrouw, vriendin van An. Lizzy is coördinator van verschillende vrouwen groepen in en rondom Swedru. Eerst bezoeken we een Batik shop, deze vrouw van dit winkeltje heeft een lening bij An, bij een man die plastic waterzakjes maakt, ook hij heeft een lening bij An. Beide handeltjes lopen erg goed. Het plastic waterzakjes apparaat is een heel vernuftig apparaat, heel simpel. Swedru is groter dan Winneba, maar ziet er erg primitief uit. Lemen hutjes met rietendaken, zandpaden en veel rommel. Het is wel erg gaaf om hier te zijn. Wel vind ik het lastig om foto's te maken, met mijn wel erg witte huid val ik erg op, en over mijn oorringen krijg ik óók veel opmerkingen.

Het bloesje. Ooit in Ghana beland. Waar vandaan weet niemand.  Je ziet haar overal, ze beweegt zich midden in de samenleving.  Ze is volop actief. Alleen als het gaat regenen blijft ze thuis. Het bloesje, het nieuwe straatbeeld geeft kleur.

We gaan, nadat we de projecten van An hebben bezocht met Lizzy mee naar huis om daar te eten. En ja hoor, voor de verandering eet ik Fufu, dit is nu al de vijfde keer dat ik dit eet. Een kleffe bal met soep, en zo lekker vind ik het niet. Fufu eet je met je handen, je maakt kleine balletjes van de kleffe bal en deze slik je in één keer door, anders heb je die massa tussen je tanden zitten, en dat is niet fijn. Smidddags hebben we even een siësta, en ik val als een blok in slaap. Heerlijk.  Savonds om een uur half 7 gaan we naar Buduburam voor het paasvuur en de mis die geleid wordt door Wilfried. Het paasvuur is al aan aangestoken als wij komen. De kerk is nog donker, deze wordt heel langzaam verlicht als iedereen zijn paaskaars aangestoken krijgt, dit is een geweldig gezicht. De kerk is afgeladen vol, wij zitten buiten. Vanavond worden er veel mensen, zo'n 45 gedoopt. Tijdens de collecte begint de hele menigte te swingen en lopen als een soort van trein in één dezelfde beweging door de kerk. Geweldig! Na de communie gaan we weg, in Winneba drink ik nog 1 borrel en dan naar bed.